Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) yıllık Küresel Elektrikli Araç Görünümü raporuna göre, bu yılın ilk çeyreğindeki elektrikli araç satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre %25 arttı. Bu dönemde satılan elektrikli araçların sayısı, 2020’nin tamamında satılan elektrikli araç sayısına eşit oldu.
Bu yıl sonunda dünya genelinde elektrikli araç satışlarının 17 milyona ulaşması bekleniyor. Böylece, dünyada satılan her 5 araçtan birinin elektrikli olacağı tahmin edilirken, elektrikli araç satışlarındaki hızlı büyümenin küresel otomotiv endüstrisini yeniden şekillendireceği ve ulaşımda kullanılan petrol talebini önemli ölçüde azaltacağı öngörülüyor.
Bu satışların 10 milyonunun Çin’de gerçekleşmesi, ABD’de her 9 araçtan birinin ve Avrupa’da her 4 araçtan birinin elektrikli olacağı tahmin ediliyor.
- Satışlardaki artış 2023’teki rekor büyümenin üzerine inşa ediliyor
Rapora göre, elektrikli araç satışlarında bu yıl beklenen güçlü artış, geçen yılki rekor büyümenin üzerine inşa ediliyor.
Geçen yıl, dünya genelinde elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre %35 artışla 14 milyon oldu. Talep ağırlıklı olarak Çin, Avrupa ve ABD’de görülürken, elektrikli araç satışları Vietnam ve Tayland gibi gelişmekte olan ülkelerde de büyüme gösterdi.
Çin’de geçen yıl satılan elektrikli araçların %60’ından fazlasının, eşdeğer konvansiyonel otomobillerden daha ucuz olduğu görüldü. Ancak, Avrupa ve ABD’de içten yanmalı motorlu araçların fiyatları elektrikli araç fiyatlarına göre daha düşük seyretti.
Fiyatların artan pazar rekabeti ve gelişen batarya teknolojilerine bağlı olarak gelecek yıllarda düşmesi bekleniyor.
‘YENİ BİR BÜYÜME EVRESİNE HAZIRLANIYOR’
IEA Başkanı Fatih Birol, rapora ilişkin değerlendirmesinde, elektrikli araç satışlarındaki ivmenin devam ettiğinin IEA verilerinde görüldüğünü belirterek, “Küresel elektrikli araç devrimi hız kesmek yerine yeni bir büyüme evresine hazırlanıyor gibi görünüyor.” ifadesini kullandı.
Batarya üretimine yapılan yatırım dalgasının, elektrikli araç tedarik zincirinin otomobil üreticilerinin iddialı genişleme planlarını karşılayacak şekilde ilerlediğini dile getiren Birol, şunları kaydetti:
‘ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN YOLLARDAKİ PAYININ ARTMASI BEKLENİYOR’
“Sonuç olarak, elektrikli araçların yollardaki payının hızla artmaya devam etmesi bekleniyor. Sadece bugünün politikalarına dayanarak, 2030 yılına kadar Çin’de yollardaki neredeyse her 3 otomobilden biri elektrikli olacak ve hem ABD hem de Avrupa Birliği’nde neredeyse her 5 otomobilden biri elektrikli olacak. Bu değişimin hem otomobil endüstrisi hem de enerji sektörü için önemli sonuçları olacaktır.”
Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) yıllık Küresel Elektrikli Araç Görünümü raporuna göre, bu yılın ilk çeyreğindeki elektrikli araç satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre %25 arttı. Bu dönemde satılan elektrikli araçların sayısı, 2020’nin tamamında satılan elektrikli araç sayısına eşit oldu.
Bu yıl sonunda dünya genelinde elektrikli araç satışlarının 17 milyona ulaşması bekleniyor. Böylece, dünyada satılan her 5 araçtan birinin elektrikli olacağı tahmin edilirken, elektrikli araç satışlarındaki hızlı büyümenin küresel otomotiv endüstrisini yeniden şekillendireceği ve ulaşımda kullanılan petrol talebini önemli ölçüde azaltacağı öngörülüyor.
Bu satışların 10 milyonunun Çin’de gerçekleşmesi, ABD’de her 9 araçtan birinin ve Avrupa’da her 4 araçtan birinin elektrikli olacağı tahmin ediliyor.
SATIŞLARDAKİ ARTIŞ 2023’TEKİ REKOR BÜYÜMENİN ÜZERİNE İNŞA EDİLİYOR
Rapora göre, elektrikli araç satışlarında bu yıl beklenen güçlü artış, geçen yılki rekor büyümenin üzerine inşa ediliyor.
Geçen yıl, dünya genelinde elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre %35 artışla 14 milyon oldu. Talep ağırlıklı olarak Çin, Avrupa ve ABD’de görülürken, elektrikli araç satışları Vietnam ve Tayland gibi gelişmekte olan ülkelerde de büyüme gösterdi.
Çin’de geçen yıl satılan elektrikli araçların %60’ından fazlasının, eşdeğer konvansiyonel otomobillerden daha ucuz olduğu görüldü. Ancak, Avrupa ve ABD’de içten yanmalı motorlu araçların fiyatları elektrikli araç fiyatlarına göre daha düşük seyretti.
Fiyatların artan pazar rekabeti ve gelişen batarya teknolojilerine bağlı olarak gelecek yıllarda düşmesi bekleniyor.
“BU DEĞİŞİMİN OTOMOBİL VE ENERJİ SEKTÖRÜ İÇİN ÖNEMLİ SONUÇLARI OLACAK”
IEA Başkanı Fatih Birol, rapora ilişkin değerlendirmesinde, elektrikli araç satışlarındaki ivmenin devam ettiğinin IEA verilerinde görüldüğünü belirterek, “Küresel elektrikli araç devrimi hız kesmek yerine yeni bir büyüme evresine hazırlanıyor gibi görünüyor.” ifadesini kullandı.
Batarya üretimine yapılan yatırım dalgasının, elektrikli araç tedarik zincirinin otomobil üreticilerinin iddialı genişleme planlarını karşılayacak şekilde ilerlediğini dile getiren Birol, şunları kaydetti:
“Sonuç olarak, elektrikli araçların yollardaki payının hızla artmaya devam etmesi bekleniyor. Sadece bugünün politikalarına dayanarak, 2030 yılına kadar Çin’de yollardaki neredeyse her 3 otomobilden biri elektrikli olacak ve hem ABD hem de Avrupa Birliği’nde neredeyse her 5 otomobilden biri elektrikli olacak. Bu değişimin hem otomobil endüstrisi hem de enerji sektörü için önemli sonuçları olacaktır.”